Κείμενα Β Λυκείου

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ
Ανεβήκαμε πάνω στο λόφο να δούμε τον τόπο μας-
φτωχικά, μετρημένα χωράφια, πέτρες, λιόδεντρα.
Αμπέλια τραβάν κατά τη θάλασσα.δίπλα στ’ αλέτρι
καπνίζει μια μικρή φωτιά.Του παππουλή τα ρούχα
τα σιάξαμε σκιάχτρο για τις κάργιες.Οι μέρες μας
παίρνουν το δρόμο τους για λίγο ψωμί και μεγάλες λιακάδες.
Κάτω απ’ τις λεύκες φέγγει ένα ψάθινο καπέλο.
Ο πετεινός στο φράχτη. Η αγελάδα στο κίτρινο.
Πώς έγινε και μ’ ένα πέτρινο χέρι συγυρίσαμε
το σπίτι μας και τη ζωή μας; Πάνω στ’ ανώφλια
είναι η καπνιά, χρόνο με το χρόνο, απ’ τα κεριά του Πάσχα-
μικροί μαύροι σταυροί που χάραξαν οι πεθαμένοι
γυρίζοντας απ’ την Ανάσταση. Πολύ αγαπιέται αυτός ο τόπος
με υπομονή και περηφάνεια.Κάθε νύχτα απ’ το ξερό πηγάδι
βγαίνουν τ’ αγάλματα προσεχτικά κι ανεβαίνουν στα δέντρα.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.Ποια στοιχεία λαμβάνει υπόψη του ο ποιητής για να μιλήσει για τον τόπο μας α)από τη φύση,
β)από τη ζωή. και γ)από την παράδοση. 15 μονάδες(3Χ5)
2.Να σχολιάσετε τη δομή και την τεχνική του ποιήματος. 15 μονάδες
3.Ο ποιητής χρησιμοποιεί στο συγκεκριμένο κείμενο στοιχεία του υπερρεαλισμού.Να εντοπίσετε τους στίχους που συμβαίνει αυτό και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας (δηλ γιατί θεωρείτε τους στίχους αυτούς υπερρεαλιστικούς). 25 μονάδες
4.Να σχολιάσετε τους στίχους α) Πολύ αγαπιέται αυτός ο τόπος με υπομονή και περηφάνεια
και β) Πώς έγινε και μ’ ένα πέτρινο χέρι συγυρίσαμε το σπίτι μας και τη ζωή μας;
Μονάδες 25 (10+15)
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΑΔΙΔΑΚΤΟΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Γ. ΣΕΦΕΡΗ: ΤΟ Ι ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ (Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ)
Ο τόπος μας είναι κλειστός, όλο βουνά
που έχουν σκεπή το χαμηλό ουρανό μέρα και νύχτα.
Δεν έχουμε ποτάμια δεν έχουμε πηγάδια δεν έχουμε πηγές,
μονάχα λίγες στέρνες, άδειες κι αυτές, που ηχούν και που τις προσκυνούμε.
Ήχος στεκάμενος κούφιος, ίδιος με τη μοναξιά μας
ίδιος με την αγάπη μας,ίδιος με τα σώματά μας.
Μας φαίνεται παράξενο που κάποτε μπορέσαμε να χτίσουμε
τα σπίτια τα καλύβια μας και τις στάνες μας.
Κι οι γάμοι μας, τα δροσερά στεφάνια και τα δάχτυλα
γίνουνται αινίγματα ανεξήγητα για την ψυχή μας.
Πώς γεννηθήκαν πώς δυναμώσανε τα παιδιά μας;
Ο τόπος μας είναι κλειστός. Τον κλείνουν
οι δυο μαύρες Συμπληγάδες.Στα λιμάνια
την Κυριακή σαν κατεβούμε ν’ ανασάνουμε
βλέπουμε να φωτίζουνται στο ηλιόγερμα
σπασμένα ξύλα από ταξίδια που δεν τέλειωσαν
σώματα που δεν ξέρουν πια πώς ν’ αγαπήσουν.
5)Αφού διαβάσετε το παραπάνω ποίημα τουΓ. Σεφέρη, να σχολιάσετε τα σημεία που ορίζουν το κοινό θεματικό κέντρο με το ποίημα του Γ.Ρίτσου. 20 μονάδες

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Κ. Γ. Καρυωτάκη: «Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων»
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.
Ποια στοιχεία του ποιήματος δικαιολογούν το χαρακτηρισμό του ως μπαλάντα;
μονάδες 15
2.
α) Ποια φράση λειτουργεί ως μοτίβο του ποιήματος; β) Πώς χαρακτηρίζει ο Καρυωτάκης τη μπαλάντα του; γ) Περιγράψτε την ομοιοκαταληξία του ποιήματος. δ) Αντίθεση, παρήχηση: δώστε ένα παράδειγμα από το κείμενο.
μονάδες 20
3.
Γιατί ο Καρυωτάκης λέει «οι Ουγκώ», «οι Βερλέν», «οι Πόε» και «οι Μποντλέρ» αντί «ο Ουγκώ», «ο Βερλέν», «ο Πόε» και «ο Μποντλέρ»;
μονάδες 20
4.
Τελικά, πιστεύει ο Καρυωτάκης ότι το ποίημά του θα αντέξει στο χρόνο; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
μονάδες 25
5.
Υποθέστε ότι το παρακάτω σωζόμενο απόσπασμα το απευθύνει η Σαπφώ σε μια ποιήτρια. Ποια στάση κρατά ο Καρυωτάκης και ποια η Σαπφώ απέναντι στους ομοτέχνους τους;
ΣΑΠΦΩ, 58D. = 55LP. = 55V
«Όταν θα κείτεσαι νεκρή, θα κείτεσαι ανύπαρκτη
κι ούτε πια ανάμνηση για σένα ούτε καμιά νοσταλγία
ποτέ δε θα υπάρξει· γιατί δε μετέχεις στης Πιερίας τα ρόδα*.
Μα και στου Άδη τα δώματα ανύπαρκτη θα γυρνάς με τις μαύρες σκιές
των νεκρών, ένα τίποτε».
στης Πιερίας τα ρόδα: στην ποίηση
μονάδες 20

Α ΚΕΙΜΕΝΟ: « Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο» του Γ. Σεφέρη (το κείμενο δίνεται σε φ/α)
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ.
1.
Ο Σεφέρης στο ποίημα χρησιμοποιεί απλή δημοτική γλώσσα, τέλεια επεξεργασμένη και με πλούσια εκφραστικά μέσα. Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν οι προσωποποιήσεις, οι παρομοιώσεις, οι μεταφορές και οι εικόνες.
Να βρείτε από δύο παράδειγματα για το καθένα από τα παραπάνω μέσα στο ποίημα.
Μονάδες 20
2.Να σχολιάσετε τις δύο πρώτες στροφές του ποιήματος.
Μονάδες 20
3α)Πώς παρουσιάζεται ο Οδυσσέας μέσα στο ποίημα; Συμφωνεί αυτή η περιγραφή του ηρώα με τις
συνηθισμένες που γνωρίζετε; Μονάδες 20
γ)Ποια σκοπιμότητα νομίζετε ότι εξυπηρετεί αυτή η τεχνική;
Μονάδες 20
4.Αφού διαβάσετε το ποίημα του Κων/νου Καβάφη «Ιθάκη» να επισημάνετε ομοιότητες και
διαφορές με το ποίημα του Σεφέρη.
Μονάδες 20

Α ΚΕΙΜΕΝΟ: Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΠΑΠΑΡΟΥΝΑ(ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ) .Σελ.273
Β ΚΕΙΜΕΝΟ (ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ)
ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ (ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ) - Κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας Β Λυκείου,σελ.331.
«Μέσα στη νύχτα…μια σιωπή θανάτου»
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α. Ο λόγος του Μυριβήλη χαρακτηρίζεται από ρεαλισμό. Αφού προσδιορίσετε τα χαρακτηριστικά του ρεαλισμού ως λογοτεχνικού ρεύματος, να αναφέρετε δύο παραδείγματα από το κείμενο που επιβεβαιώνουν το ρεαλιστικό τρόπο γραφής του Μυριβήλη.
ΜΟΝΑΔΕΣ 15
Β1. Να χωρίσετε το κείμενο σε τρεις θεματικές ενότητες και να δώσετε από έναν τίτλο στην πρώτη και στη δεύτερη.
ΜΟΝΑΔΕΣ 20
Β2α. Ο Μυριβήλης χρησιμοποιεί την τεχνική της «πλαστοπροσωπίας» και την πρωτοπρόσωπη αφήγηση. Τι επιδιώκει με τις επιλογές αυτές;
Β2β. Να σχολιάσετε τον τίτλο του αποσπάσματος (μυστική παπαρούνα), σε σχέση με το περιεχόμενό του.
ΜΟΝΑΔΕΣ 20
Γ. Να σχολιάσετε τις αντιδράσεις του αφηγητή μετά την αποκάλυψη της παπαρούνας. («Ακουμπώ πάνω στο παραπέτασμα…Φεγγαράκι μου λαμπρό»).
ΜΟΝΑΔΕΣ 25
Δ. Πώς εκφράζεται η φρίκη του πόλεμου στη «Μυστική Παπαρούνα» (Στο απόσπασμα «Το πόδι απόψε…τόνα πάνου στ’άλλο») και πώς στο παράλληλο κείμενο; («Άνθρωποι του μύθου»)
ΜΟΝΑΔΕΣ 20

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ : ΑΛ. ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ:
«Το μοιρολόγι της φώκιας»
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Τεύχος, σελ. 68-71.
1.Η πεζογραφική ικανότητα του Παπαδιαμάντη βρίσκει την έκφρασή της στην ηθογραφία. Προσδιορίστε τον όρο «ηθογραφία» και προσπαθήστε να καθορίσετε τα ηθογραφικά στοιχεία του διηγήματος.
(Μονάδες 15)
2.Ποια λυρικά στοιχεία διακρίνετε στο διήγημα;
(Μονάδες 15)
3.Πώς πετυχαίνει ο συγγραφέας να καταστήσει τη γρια-Λούκαινα τραγική ύπαρξη;
(Μονάδες 25)
4.Ποια στάση ζωής εκφράζουν οι δυο τελευταίοι στίχοι του μοιρολογιού της φώκιας; Συμφωνείτε; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
(Μονάδες 25)
5.Να εντοπίσετε ομοιότητες περιεχομένου ανάμεσα στο «Μοιρολόγι της φώκιας» και στο απόσπασμα του διηγήματος «Πατέρα στο σπίτι» του Αλ. Παπαδιαμάντη που ακολουθεί.
(Μονάδες 20)
«Και η Γιαννούλα έμεινε με τα τέσσαρα παιδιά………………πατέρα στο σπίτι»
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Τεύχος, σελ. 77.

ΚΕΙΜΕΝΟ: Οδ.Ελύτης, «Η Μαρίνα των βράχων»,
Α. Να επισημάνετε τα βασικά χαρακτηριστικά της ποίησης του Ελύτη που υπάρχουν στο κείμενο και να δώσετε δύο παραδείγματα για καθένα από αυτά. ΜΟΝ.15.
Β1. Ποιο τοπίο αναδύεται μέσα από τους στίχους του ποιήματος; Ποιες λέξεις ή φράσεις το προβάλλουν ιδιαίτερα; ΜΟΝ.20.
Β2. Να επισημάνετε την αντίθεση που υπάρχει ανάμεσα στους στίχους 15-19 ως προς το περιεχόμενο. ΜΟΝ. 20.
Γ. Ο ποιητής εμφανίζεται να παρακινεί την έφηβη Μαρίνα. Τι τη συμβουλεύει; ΜΟΝ.25.
Δ. Να επισημάνετε την κοινή φράση-μοτίβο που υπάρχει ανάμεσα στη «Μαρίνα των βράχων» και στο ποίημα «Της Σπάρτης οι πορτοκαλιές» του Ν. Βρεττάκου, καθώς και τον τρόπο λειτουργίας της στην κάθε περίπτωση. ΜΟΝ.20.

Μιχάλης Καραγάτσης « Τα χταποδάκια» (Διήγημα)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α. Το γενικότερο κλίμα των έργων του Καραγάτση είναι ο ρεαλισμός ή καλύτερα ο νατουραλισμός.
Τεκμηριώστε την κρίση αυτή με δύο παραδείγματα από το διήγημα.
Μονάδες 15
Β1. Η πρώτη παράγραφος του διηγήματος αποτελεί περιγραφή της φύσης .
Ποια στοιχεία αυτού του φυσικού περιβάλλοντος υποβάλλουν τη συναισθηματική ατμόσφαιρα του κειμένου;
Μονάδες 20
Β2. Να επισημαίνετε και να περιγράψετε την ιδιόλεκτο του Παναγιωτάκη.
Ποια είναι η λειτουργία της στον τρόπο με τον οποίο διαγράφεται η
προσωπικότητα του;
Μονάδες 20
Γ. « Τότε κατάλαβε. Κάτι σαν αποκαρδίωση … τον τύλιξε με πνοές όστριας χειμωνιάτικης.»
Να σχολιάσετε το παραπάνω χωρίο.
Μονάδες 25
Δ. Να συγκρίνετε το διήγημα « Τα χταποδάκια» του Καραγάτση με το ποίημα
« Πάλι μεθυσμένος είσαι» του Κώστα Βάρναλη ως προς τον τόπο , τον χρόνο και το κοινωνικό περιβάλλον.
Μονάδες 20

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ: Γ. Σεφέρη «Ο Τελευταίος Σταθμός»
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.
Οι ποιητές της γενιάς του ’30 , στην οποία ανήκει και ο Γ. Σεφέρης , με βάση τις αρχές του συμβολισμού και του υπερρεαλισμού ανανεώνουν την ελληνική ποίηση. Βασικά χαρακτηριστικά αυτής της ανανέωσης είναι ο ελεύθερος στίχος , η χρήση του λεξιλογίου της καθημερινής ομιλίας , η κατάργηση της λογικής αλληλουχίας του ποιήματος και του μέτρου και της ομοιοκαταληξίας. Να εντοπίσετε στο ποίημα από ένα παράδειγμα για το καθένα από αυτά τα χαρακτηριστικά.
(15 μονάδες)
2.
Όπως έχεις αναφερθεί ο Γ. Σεφέρης είναι «ο γνήσιος εκφραστής της τραγικής μοίρας του Ελληνισμού». Με ποιους στίχους του ποιήματος μπορείτε να επαληθεύσετε την άποψη αυτή; Σχολιάστε τους σύντομα.
(20 μονάδες)
3.
Ποια ρηματικά πρόσωπα εντοπίζετε στους στίχους 1-17 του ποιήματος; Σχολιάστε τη λειτουργία τους.
(25 μονάδες)
4.
«Να μιλήσω για ήρωες … στα σκοτεινά» (στιχ. 89-95). Να σχολιάσετε το περιεχόμενο των συγκεκριμένων στίχων με 100 περίπου λέξεις.
(25 μονάδες)
5.
Να εντοπίσετε ομοιότητες ως προς το περιεχόμενο μεταξύ των στίχων 1-22 του ποιήματος «Τελευταίος Σταθμός» και του αποσπάσματος από το ποίημα Μνήμη Α’ του Γ. Σεφέρη που ακολουθεί.
(20 μονάδες

6 Responses to “Κείμενα Β Λυκείου”
  1. Που είναι οι απαντήσεις??:SS

  2. δεν έχουμε τις απαντήσεις….. βάλαμε τις ερωτήσεις για όσους ψάχνουν σοσ για εξετάσεις

  3. απαντήσεις δεν παίζουν καθόλου? ούτε καμία ανάλυση?

  4. Maria

    o Nikos as afisei ligo tis ergasies tou kai ta project sto Panepistimio

    kai as asxolithei me tin kori tou

    ta xerei kalitera alloste :)

  5. pou einai oi apantiseis

  6. barselona leyarmadrid maçini izle barselona leyarmadrid maçini izle says:

    kala … k gw ka8omai k psaxnw tosi wra xwris na diavasw ta comments apo katw… lol… egw simeiwseis/analuseis kai apantiseis epsaxna… ta sos einai gnwsta… !

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment. Login »